Start  ›  Ulice  ›  Opata Jacka Rybińskiego  ›  Plac Inwalidów  ›

Prof. dr hab. inż. Jerzy Sawicki, "Oliwa, lata czterdzieste", Rękopis, Gdańsk 2009, str. 7:

... Inny, łagodny widok efektów działań bojowych, istniał na obecnym placu Inwalidów. Na obszarze ówczesnej pętli tramwajowej, koło deskowego parkanu przed jadłodajnią "U Kucha" stały dwa uszkodzone autobusy miejskie. Były to pojazdy marki "Büssing", przerobione z napędu benzynowego na zasilanie gazem świetlnym. Cała powierzchnia dachu była zajęta przez sztywny pojemnik gazu, który napełniało się ze specjalnych punktów zasilania. Taki kiosk znajdował sie na Jana z Kolna przy wylocie z Robotniczej.
      Owe autobusy niewątpliwie w dniu 25 marca 1945 przywoziły żołnierzy niemieckich dla wzmocnienia obrony Oliwy, gdyż tego dnia w godzinach popołudniowych uszkodzona została elektrownia Ołowianka, co spowodowało ustanie ruchu tramwajów. Wysadzenie wiaduktów kolejowych nad Grunwaldzką, Sprzymierzonych
[Wita Stwosza], Polanki i Słowackiego wykonano następnego dnia, w ramach obrony przed natarciem Rosjan.


 Tramwaj zjeżdżający z ul. Rybińskiego w okolicy bramy do parku na Plac Inwalidów. Około 1947 roku.
Zbiory Krzysztofa Gryndera.

Po 1946 roku dobudowano dodatkowo nową nitkę
omijającą wybudowaną wcześniej pętlę na placu
inwalidów i łączącą się z torem do Jelitkowa.

Piotr Leżyński

Polecamy:

Sawicki Jerzy, "Oliwa, lata czterdzieste" (rękopis), Gdańsk 2009
Prasa: "Rumowisko w cenytrum Oliwy", Gdańsk 9.6.1947
Prasa: "Co widać z okna tramwaju nr 4 ?", Gdańsk 15.6.1947









Fragment. Gazeta z 9 czerwca 1947 roku.
Zbiory Piotra Leżyńskiego.



Fragment. Gazeta z 15 czerwca 1947 roku.
Zbiory Piotra Leżyńskiego.


W prawym dolnym rogu uporządkowany Plac Inwalidów w Oliwie i widok z lotu ptaka na dawne zabudowania klasztoru cystersów. Następuje odbudowa siedziby opatów. Fotografię wykonano w latach 1960-1961.     Źródło: Internet.



Początek strony.